Daglig post

Från Wikipedia, den fria encyklopedin
Daglig post
logotyp
beskrivning Brittisk dagstidning
bokförlag Daily Mail och General Trust
Huvudkontor London
Första upplagan 4 maj 1896
Frekvens för publicering Varje dag; speciell söndagsutgåva
Såld upplaga 1 454 073 exemplar
(Maj 2017,)
Räckvidd 3,295 miljoner läsare
(Maj 2017,)
Chefredaktör Geordie Greig
webblänk dailymail.co.uk
Artikelarkiv dailymail.co.uk/home/sitemaparchive
ISSN (utskrift)

Den Daily Mail och dess söndag upplaga posten på söndag är brittiska tabloiderna som är de bäst säljande tidningarna i landet med knappt en miljon sålda exemplar år 2020. Den politiska inriktningen hos båda tidningarna anses vara konservativ . Den post anses vara en röst för de traditionella lägre medelklassen av den så kallade " Middle England ".

historia

Den Daily Mail grundades 1896 av Alfred Harmsworth och var den första nationellt fördelad massa tidningen i det lägre prissegmentet. Redan 1900 hade den en upplaga på mer än en miljon exemplar. Redan från början förlitade den sig på de stilistiska anordningarna i tabloidjournalistiken och erbjöd mindre uttömmande rapportering än till exempel topptidningen vid den tiden, The Times . Efter tidningen grundare Alfred Harmsworths död tog hans bror Harold Harmsworth över verksamheten 1922 .

Den politiskt höger tidningen publicerade ett påstådt brev från den sovjetiska partiledaren Zinoviev till de brittiska kommunisterna 1924 , som innehöll en påstådd uppmaning till väpnad störtning. Detta orsakade stor uppståndelse. I parlamentsvalet som ägde rum fyra dagar senare led Liberal Party stora förluster, medan de konservativa vann en jordskred och ersatte den tidigare Labour- regeringen under Ramsay MacDonald . Brevet, som publicerades av Daily Mail , avslöjades senare som en förfalskning .

I början av 1930-talet stödde tidningen United Empire Party, som dess ägare, Lord Rothermere, var med och grundade . Vid denna tid sympatiserade Rothermere också med Hitler och Mussolini och påverkade tidningens redaktionella linje i denna mening. Ibland stödde Daily Mail också Oswald Mosleys British Union of Fascists (BUF) i sina kommentarer, men avstod från denna hållning efter våldsamma upplopp vid ett BUF-sammanträde 1934. Tidningens sympati för nazistiska Tyskland , å andra sidan, varade nästan hela perioden före kriget, och Harold Harmsworth skrev till och med ett brev till Hitler personligen 1939 för att gratulera Hitler till ockupationen av Tjeckoslovakien . Innan början av andra världskriget stödde tidningen Neville Chamberlains övertygelsepolitik och senare vände den sig till Winston Churchill .

Den 31 december 1940 publicerade Daily Mail en skyline över London. Kupolen på S: t Pauls Cathedral kunde ses på den, som hade förblivit oskadd trots förödande skada till följd av de dagliga flyganfall av det tyska flygvapnet ( " The Blitz ") som hade pågått i fyra månader . Bilden blev en ikon för överlevnadsviljan och moral hos det brittiska folket under andra världskriget .

1971 skulle tidningen slås samman med sin huvudkonkurrent, Daily Express , som vid den tiden hade en upplaga som var mer än dubbelt så hög som Daily Mail . Men ägaren vid den tiden, Vere Harmsworth, lät en motsvarande begäran från tillsynsnämnden komma till ingenting och utvecklade mediet till en sofistikerad tabloid med fokus på yngre, genomsnittligt utbildade läsare. Även 1971 lyckades Daily Mail anställa den kända journalisten David English, som markant utformade tidningen under de följande decennierna och bidrog till dess framgång. 1991 lyckades tidningen för första gången i en högre upplagan än konkurrenten Daily Express .

Efter två decennier som chefredaktör blev David English styrelseordförande i gruppen Associated Newspapers , som också publicerar Daily Mail 1992 . Han efterträddes av Paul Dacre, som har innehaft denna tjänst till denna dag.

Sedan 2004 har tidningens utgivare, Daily Mail och General Trust , noterats på FTSE som ett av de viktigaste aktierna på Londons börs .

Den Daily Mail har varit föremål för förtal passar i det förflutna .

München (gratis) tillägg till söndagsutgåvan av Daily Mail Sunday Edition den 22 september 1907.

Utländska och kontinentala utgåvor

De första två utländska utgåvorna grundades 1904 och 1905. Den förra med titeln "Overseas Daily Mail" för hela världen och den senare med titeln "Continental Daily Mail" för Europa och Nordafrika. Senare fanns det också separata utgåvor för Skottland, Irland och Indien. Kontor upprätthölls i Berlin, München och Paris för den kontinentala upplagan. För söndagsutgåvorna, som kostade 20 pfennigs i tyska riket 1907, producerades detaljerade lokala detaljer och konsttillägg med exklusiva artiklar av tyska författare i engelsk översättning. Den 22 september 1907 publicerades till exempel en helsidesartikel av konstkritikern Anna Spier, fru till den socialdemokratiska politiker Samuel Spier , om Lenbachhaus i München .

Kontrovers

Täckningen av Daily Mail har utlöst många kontroverser tidigare och har också diskuterats kritiskt utomlands. Den Süddeutsche Zeitung skrev till exempel att tidningens politiska kolumn skulle skriva ”sådan blommande galenskap” att ”du aldrig kan vara säker på” ”om de verkligen menar det.” År 2010 utlöste Daily Mail- kolumnisten Richard Littlejohn våldsamma offentliga reaktioner med en kolumn om en transsexuell grundskolelärare. Det var flera demonstrationer framför tidningens kontor.

2013 mötte en artikel där tidningen förnedrade Ralph Miliband , den avlidne fadern till Labour Party-ledaren Ed Miliband , våldsamma reaktioner. Som ett resultat tilltalade många politiker och kommentatorer tidningen för sitt sätt att hantera politiska motståndare. Konservativa politiker som John Moore , Michael Heseltine och premiärminister David Cameron kritiserade också tidningen för artikeln.

Kampanjen Stop Funding Hate uppmanar internationella företag att avsluta annonseringspartnerskap med Daily Mail . Lego startade ett annonseringspartnerskap med Daily Mail i november 2016. Kampanjen kritiserar tidningen för att den skulle sår hat och främja social uppdelning.

I februari 2017 beslutade det engelskspråkiga Wikipedia- samhället efter cirka två års debatt att Daily Mail i allmänhet var opålitlig som källa och därför inte borde användas som bevis. Denna uteslutning av Daily Mail motiverades av det faktum att den hade stora brister i att verifiera fakta, var sensuell och ibland helt enkelt uppfann fakta eller anklagelser. I media beskrivs denna utestängning som ett extraordinärt steg. Exempel som ges är: rapporterar om Amanda Knox- fallet , tillverkade intervjuer med fotbollsspelarna Paul Pogba och Andrea Pirlo och falska anklagelser om förhållandet mellan George Clooney och Amal Alamuddin . Den Daily Mail är också anklagad för att sprida falska påståenden om den globala uppvärmningen .

formatera

Den Daily Mail publicerades i broadsheet-format för 75 år . Den har publicerats i det mer hanterbara tabloidformatet ( tabloidformat , 302 × 392 mm) sedan 3 maj 1971 .

Tidningen på nätet kritiserades av Süddeutsche Zeitung 2013 som ”noggrant planerat kaos”.

Sponsorskap

Sedan 1906 sponsrade tidningen ett antal flygpriser för att främja luftfartsutvecklingen. Välkända Daily Mail-priser direkt initierade av Daily Mail-grundaren Lord Northcliffe var:

  • Cross Channel-priset (1 000 pund) den 5 oktober 1908, som vann den 25 juli 1909 av Louis Blériot .
  • All British Prize (1 000 pund) vann den 30 oktober 1909 av John Moore-Brabazon .
  • London till Manchester-priset (10 000 pund) vann den 27 april 1910 av Louis Paulhan .
  • "Atlantic Prize" (£ 10 000) den 5 april 1913 för en Atlantkorsning (förnyad 21 november 1918) vann den 15 juni 1919 av Alcock och Brown .

Tidningen var huvudsponsor för Daily Mail Gold Cup- snookerturneringen från 1936 till 1940 . Vid den tiden hade turneringen samma rykte som världsmästerskapet i snooker .

webb-länkar

Commons : Daily Mail  - samling av bilder, videor och ljudfiler

Individuella bevis

  1. ^ Inträde vid det tyska nationalbiblioteket
  2. a b newsworks.org.uk
  3. Daily Mail förmörkar solen till att bli Storbritanniens bästsäljande tidning The Guardian , 20 juni 2020, öppnad 25 februari 2021
  4. Rösten till 'Middle England'? Daily Mail och Public Life Daily Mail Historical Archive 1896-2004. Cengage Learning, 2013, öppnades 25 februari 2021
  5. a b c Daily Mail & General Trust plc. Federal Agency for Civic Education, 1 juli 2011, nås den 5 juni 2019 .
  6. Ingång Harold Sidney Harmsworth, 1: a viscount Rothermere i Encyclopædia Britannica
  7. Nicholson Baker : Human Smoke: The Beginnings of World War II, the End of Civilization . Simon & Schuster, 2008, s. 12-13.
  8. James Thomas: Populära tidningar, Labour Party och British Politics . Routledge, 2005, s.75
  9. ^ Dennis Griffiths: Fleet Street: Femhundra års press . British Library, 2006, s. 249
  10. ^ Richard Griffiths: Fellow Travellers of the Right: British Enthusiasts for Nazi Germany, 1933-1939 . Constable, 1980, s. 163-168
  11. ^ SJ Taylor: The Great Outsiders: Northcliffe, Rothermere och Daily Mail . Weidenfeld & Nicolson, 1996
  12. Yp Cyprian P. Blamires (red.): World Fascism: A Historical Encyclopedia, Volym 1 . ABC-CLIO, 2006, s. 288, 435
  13. ^ Richard Griffiths: Fellow Travellers of the Right: British Enthusiasts for Nazi Germany, 1933-1939 . Constable, 1980, s. 168
  14. ^ Neil Tweedie och Peter Day: När Rothermere uppmanade Hitler att invadera Rumänien . I: The Daily Telegraph , 1 mars 2005
  15. 1971: Storbritanniens äldsta tabloid stänger . I: BBC News , den här dagen: 11 maj
  16. Tvist med "Daily Mail": Kate Winslet samlar in 28 000 euro i ersättning . I: Spiegel Online , 3 november 2009
  17. ^ Jacqueline Maley: Elton John får 100 000 pund för Daily Mail-förtal . I: The Guardian , 25 maj 2006
  18. Hugh Grant accepterar skadestånd mot förtal . I: BBC News , 27 april 2007
  19. ^ Matt Född: Diana Rigg vinner förtal mot Daily Mail . I: The Daily Telegraph , 21 oktober 2003
  20. Iver Oliver Luft: Daily Mail betalar ut efter att ha påstått att före detta katolsk PR-man var hycklare . I: The Guardian , 29 januari 2009
  21. A. Spier "Lenbach hus" - Munich Art Tillägg till söndag Emission av Daily Mail, Continental Edition, September 22, 1907, sidorna 1 och 4. (All teknisk information om den kontinentala versionen kan hittas på framsidan sidan av denna utgåva.)
  22. a b Christian Zaschke: Nätet att rulla ut . I: Süddeutsche Zeitung , 22 maj 2013
  23. Jonathan Brown: Tranlågstadielärare som 'tog sitt eget liv' hade sökt skydd från media jaga före sin död . I: The Independent , 23 mars 2013
  24. ^ John Plunkett: Daily Mail-kolumnen om studentprotester uppmanar 500 klagomål till PCC . I: The Guardian , 14 december 2010
  25. ^ Matthew Taylor: Demonstranter utanför Daily Mail-kontor fördömer ”hatkampanj” . I: The Guardian , 6 oktober 2013
  26. Lucy Meadows vigil: Framställning om att säga Richard Littlejohn . I: BBC News , 26 mars 2013
  27. ^ Roy Greenslade: Välfärd minskar demonstranter för att hålla demonstration utanför Daily Mail . I: The Guardian , 14 april 2011
  28. Christian Zaschke: Döden och djävulen . I: Süddeutsche Zeitung , 5 oktober 2013
  29. Smaklös “Daily Mail” . I: Neue Zürcher Zeitung , 2 oktober 2013
  30. Nicholas Watt: Thatcher allierade anklagar Daily Mail för att "berätta lögner" om Ralph Miliband . I: The Guardian , 2 oktober 2013
  31. ^ Rhiannon Williams: David Cameron och Nick Clegg lovar stöd till Ed Miliband över tidningsraden . I: The Daily Telegraph , 1 oktober 2013
  32. Nicholas Watt: Ed Miliband hade rätt att utmana Daily Mail, säger David Cameron . I: The Guardian , 8 oktober 2013
  33. Die Zeit, Lego hjälper kampanjen mot hat genom att göra ingenting , 13 november 2016
  34. Wikipedia förbjuder Daily Mail som 'opålitlig' källa . I: The Guardian , 8 februari 2017. Hämtad 10 februari 2017.
  35. Daily Mail förbjuden som "Pålitlig källa" på Wikipedia i enastående drag . I: Huffington Post , 9 februari 2017. Hämtad 10 februari 2017.
  36. Ledande klimatforskare utmanar Mail på söndagens användning av sin forskning . I: The Guardian , 11 januari 2010. Hämtad 10 februari 2017.
  37. Mail on Sunday lanserar den första salven i det senaste kriget mot klimatforskare . I: The Guardian , 5 februari 2017. Hämtad 10 februari 2017.
  38. Nyhetsrapporten om globala temperaturer är fel, säger forskare . I: The New York Times , 2 december 2016. Hämtad 10 februari 2017.
  39. DEN "DAGLIGA POSTEN" RUNDAR BRITANIEN . I: Royal Aero Club of the United Kingdom - officiella meddelanden till medlemmarna . 6 september 1913, s.  984 ( Flight Global Archive ).
  40. a b DE NYA DAGLIGA POSTPRISEN . I: Royal Aero Club of the United Kingdom - officiella meddelanden till medlemmarna . 5 april 1913, s.  393 ( Flight Global Archive ).
  41. LONDON TILL MANCHESTER . 10 000 £ MER FÖR PRIS. I: Innehavare av FLIGHT (red.): Flight . tejp  45 . Flight, London 1909, s. 702-703 .
  42. LONDON TILL MANCHESTER . 10 000 £ MER FÖR PRIS. I: Innehavare av FLIGHT (red.): Flight . tejp  71 . Flight, London 1910, s. 349-350 .
  43. DAGLIGT POST ATLANTISKA PRIS . I: Royal Aero Club of the United Kingdom - officiella meddelanden till medlemmarna . 21 november 1918, s.  1316 ( Flight Global Archive ).